Mnoho lidí, podnikatelů i běžných občanů momentálně hovoří o EET, nebo-li elektronické evidenci tržeb. Někteří ji vítají, jiní jí spílají. Co byste měli o EET vědět jako běžní zákazníci?
Bude vidět, co si jako zákazník kupuji?
Někteří lidé se obávají, že díky EET bude finanční správa a další úřady vědět, co ji jako zákazníci kupují. V tomto ohledu můžete být naprosto klidní. Kromě vás a obchodníka nikdy jiný neuvidí, co si kupujete, ať už to budou domácí potřeby, cigarety nebo alkohol.
Účtenka na požádání?
V žádném případě, s tím je konec! Už nejste povinni si o účtenku zažádat. Naopak podnikatel, prodejce, je povinný vám účtenku vytisknout bez jakékoli žádosti. Jestli si ji vezmete nebo ne, záleží čistě na vás.
Když už si účtenku vezmu, k čemu je mi dobrá?
Vedle toho, že účtenka slouží jako daňový doklad, můžete si také podle fiskálního identifikačního kódu zjistit, zda byla daná účtenka, respektive váš nákup přihlášen k dani, a řádně zdaněn. Pokud zjistíte, že nikoli, můžete vše nahlásit finanční správě.
Místo účtenky webová adresa?
Věřte nebo ne, ale je to tak! Účtenku můžete získat také v elektronické podobě. Je proto možné, že vám obchodníci místo dlouhé účtenky předají malý útržek, na kterém bude webový odkaz, kde naleznete svoji účtenku se všemi náležitostmi.
Především pro malé obchodníky to bude úspora barvy i papíru. Velké společnosti to ale zřejmě příliš řešit nebudou, a zde se s velkou pravděpodobností setkáte s klasickou účtenkou v podobě, jakou znáte.
Proč se mluví o krachu?
Někteří menší živnostníci se nechali slyšet, že zavedení EET je přivede ke krachu. Otázka je, proč by tak tomu mělo být, když pořizovací náklady stojí jednorázově kolem 25 000 korun plus nějaké měsíční poplatky, které se ale rozhodně nevyšplhají do řádu tisíců korun. Že by podnikatelé krachovali kvůli předešlému krácení daní, které teď již nebude možné? Tomu se mi nechce věřit!