Pokud máte doma seniora, měli byste je hlídat nejen kvůli zájezdům za tzv. šmejdy, ale i kvůli tomu, koho pouští domů. Jinak se mohou stát obětí méně i více rafinovaných podvodníků, kterým je úplně jedno, o kolik peněz dědečka či babičku připraví. A na první pohled to může vypadat úplně nevinně, jak se přesvědčila rodina paní Mirky z malého jihočeského města.
„Maminka už špatně chodí a potřebuje pomoc i s ostatními praktickými záležitostmi, proto jsme najali pečovatelky, které se o ní přes den starají,“ uvádí paní Jana, dcera postižené seniorky. Rodina mamince přísně zakázala kohokoli pouštět do domu, pokud tam s ní není někdo z dětí či vnoučat, nebo aspoň pečovatelka. Ale i tato bezpečnostní opatření dokázal jeden podvodník obejít. Vydržel několik měsíců někdy i dvakrát týdně jít kolem, zazvonit, do okna si se starou paní povídat. Když k němu získala důvěru, obalamutil i pečovatelku.
„Jednoho dne přivezla pečovatelka mamince oběd a pán se k ní přitočil, že je Novotný a s maminkou má domluvenou schůzku. Pečovatelku nenapadlo zavolat mě nebo bratra, ale jen se zeptala maminky, jestli zná pana Novotného. A ta samozřejmě toho hodného pána znala,“ doplnila dcera Jana.
Výsledkem byla „super výhodná“ smlouva na pevnou telefonní linku, díky níž přišla seniorka o telefonní číslo, které měla řadu let a na které jí volali všichni přátelé a širší rodina, a taky daleko méně výhodný tarif, než byl ten dosavadní. Prodejce měl tu drzost, že se vydával zástupce původního operátora. A to bylo nakonec i štěstí, protože to zaslechla i pečovatelka a byla ochotná to dosvědčit. Teprve, když právník rodiny pohrozil povedenému prodejci trestním stíhání pro podvod, podařilo se nevýhodnou smlouvu zrušit. Návrat k původnímu telefonnímu číslu ale trval půl roku a stál dceru spoustu času a nervů. Zadarmo nebyl ani právník.
„Mamince jsme nebyli schopni nijak vysvětlit, že ten dle jejích slov „hodný pán“ byl vlastně podvodník. Bohužel, důvěřivost je u starších lidí velmi častá a šmejdů je všude víc než dost,“ zakončila paní Jana.