Možná že jste i vy někdy při pohledu na účtenku zpytovali svědomí, proč jste utratili peníze za něco, co vlastně vůbec nepotřebujete. Za zbytečné utrácení ovšem nemůžete ani tak vy, ale tzv. obchodní psychologie. A pokud si myslíte, že jste se s tím nikdy nesetkali, tak se zaručeně mýlíte.
Stalo se vám, že jste šli do supermarketu, který znáte jako své boty a bez problémů v něm najdete všechno zboží, avšak regály byly najednou, bůh ví proč, přesunuté? Pravděpodobně jste se právě stali obětí obchodní psychologie. Její princip je jednoduchý. Pokud se v supermarketu vyznáte, jednoduše jdete přímo pro zboží, které potřebujete, a ostatnímu zboží tak prakticky nevěnujete žádnou pozornost. Pokud však regály se zbožím přemístí, musíte se dívat do všech regálů, abyste našli to, co chcete. A přesně v tom obchodní psychologie spočívá. Pokud se totiž díváte do všech regálů, je velká pravděpodobnost, že se vám něco zalíbí a vy si tak koupíte něco, co jste ve skutečnosti vůbec nepotřebovali. Problém je v tom, že se tomu v podstatě nelze bránit. Obchody tak tuto metodu úspěšně aplikují a budou ji používat i nadále. Jedinou možností je nekoukat po zbytečnostech a hledat vždy jen to, co skutečně chcete. Velkým pomocníkem jsou v tomto ohledu také nákupní seznamy. Nejenže díky nim na nic nezapomenete, ale máte zde napsané opravdu jen to, co potřebujete.
Samozřejmě že neutrácíme jen v supermarketech a nakupujeme i mnoho dalších věcí a služeb. I zde však utrácíme více, než chceme. A i v tomto případě je důvod prostý. Může za to existence půjček. Ač se to nezdá, máme je v našem podvědomí a díky tomu nakupujeme i to, co si dovolit nemůžeme. V nejhorším případě si přece můžeme vzít půjčku. Abyste tomu zabránili, museli byste se řídit pravidlem „co si nemohu dovolit, to si nekoupím.“ Bohužel to vyžaduje velké úsilí a především určitou skromnost, což kvůli dnešním nárokům na vysoký životní standard není jednoduché. Nejlepší je řídit se pravidlem „prvně šetřit, potom utrácet“ a nikdy ne naopak. Je dobré myslet taky na budoucnost. Nikdy totiž nevíte, co se může stát.