Jít nakoupit je dnes běžné, asi tak jako dojít si na toaletu. Jíst, oblékat se a sem tam si udělat radost musí přece každý jedinec. Do jaké fáze je tato činnost ještě „běžná“ a kdy už je v ohrožení lidský rozum, to je asi nezměřitelné.
Zprvu je nejspíš podstatné do jaké míry nákupy člověka ovlivňují. Záleží, jestli je nakupování pro jedince rutinou nebo jestli při zjištění zkrácení otvírací doby svého oblíbeného obchodu se o dotyčného pokouší mdloby. Dnes již ovšem žijeme v době internetu, náhlá imobilita znesnadňující přenos naší tělesné schránky do nákupních chrámů je nahrazená přítomností e-shopů. Zboží si objednáme přes počítač, dovezou nám ho až domů, platit ve většině případů můžeme kartou. Kámen úrazu nastává většinou až na konci měsíce při kontrole výpisu z účtu.
Mnoho lidí nevidí v nakupování nic zvláštního. Za zvláštní šílenství nákup nepovažují, přesto existují lidé, kteří jsou na každodenním utrácení peněz za často nepotřebné zboží závislí. Podle průzkumů se jedná až o psychickou poruchu, kterou trpí až každý dvacátý člověk. Viz. článek Máte rádi nakupování nebo jej milujete?
Nákup se tedy může stát nejenom potěšením, ale i nezvladatelnou závislostí. Stejně jako pití alkoholu, gamblerství a jiné „slabůstky“. Jedinec zkrátka začne nakupovat věci bez reálného pohledu na stav bankovního účtu, často jedná jako jakási neřízená střela, které stačí k nastartování vidina slev, někdy jen zmínka o novém sortimentu a později prostě jen pocit, že jde nakupovat. Nakupování tak může vyvolávat pocit viny, působit vzájemné konflikty, nabourávat vztahy, působit problémy v zaměstnání a v té největší míře samozřejmě stav konta pod bodem mrazu.
Chorobné nakupování považováno za impulzivní záležitost, neschopnost odolat náhlému nutkání, pocitu vzrušení z nakupování. Podle některých expertů pochybujících o tématu mentální poruchy se jedná spíše o sociální problém. Je tak snadné získat půjčku, spotřebitelský úvěr, inzeráty jsou tak chytlavé a dnes je k mání vše.
Nákupní mánie patří k těm nemnoha návykovým problémům, kde ženy jasně převažují nad muži. Zajímavé je také to, že sklon k těmto problémům má jasně sezónní charakter a bývá nejsilnější v zimním období. Nepřekvapí, že tendence chorobně nakupovat roste ve stresujících situacích. Člověk toužící po nakupování přichází většinou do obchodu, aniž by předem věděl, co chce kupovat. Podobně jako u jiných návykových problémů je důležité označit spouštěče návykového chování a hledat cesty jak přerušit řetězce myšlenek k těmto spouštěčům.
Pod vlivem šikovnosti prodejců, účinné a všudypřítomné reklamy poroztaje každý náchylný jedinec. Prevencí nadměrného nakupování může být to, že do obchodu, a to jakéhokoli, vstoupíte pouze za účelem plánovaného nutného nákupu, se seznamem potřebných věcí, jehož položky nezvýšíte za nic na světě. Cílem není zastavit kompletně utrácení, ale nakupování s rozvahou, pořizování věcí v rámci svých finančních možností, podle skutečných potřeb a hlavně nakupovaní bez pocitu viny.
Nákupy jsou odnepaměti prostředkem k přežití nikoli k rozvrácení dosud fungujících systémů rodinného života.
Autorka Denisa Burešová