Klíčová otázka Modré pyramidy je zpět

Spoříte si na horší časy? Dáváte přednost krátkodobému zisku, nebo myslíte na tzv. zadní vrátka? A jste v oblasti financí trpěliví? Tyto otázky v loňském roce stavební spořitelna Modrá pyramida v rámci reklamní kampaně klíčová otázka položila i vybraným mladým lidem. Letos se akce vrací.
V mnoha ohledech unikátní sociální experiment inspirovaný tzv. Marshmallow testem měl za cíl zjistit, jak se mladí lidé staví k tématu úspor. Je mladá generace vůbec ochotna si na výdělek počkat? Nebo spíše dává přednost okamžité spotřebě a zisku krátkodobému?

Kdo si počká, ten se dočká

Tzv. Marshmallow test se datuje šedesátými lety minulého století, kdy psycholog a profesor na Stanfordské univerzitě, Walter Mischel v rámci svého experimentu nabízel čtyřletým dětem pěnové bonbony (marshmallow). Buď jeden okamžitě, nebo dva, pokud si na ně určitou dobu počkají. Výsledkem této teorie bylo zjištění, že děti, které si na odměnu počkají, jsou v životě úspěšnější. Odolaly pokušení, měly pevnou vůli, dokázaly se překonat. To jsou vlastnosti, které se cení i v dospělosti. Platí ale i na finance? Odpověď na tuto otázku měla přinést právě zmíněná reklamní kampaň s příznačným názvem klíčová otázka financována Modrou pyramidou, specialistou v oblasti úvěrů na bydlení včetně financování rekonstrukcí a vybavování domácnosti.

Teď, nebo potom?

Vezmeš si hned teď 1 000 Kč na ruku anebo si počkáš rok na 2 000 Kč? Tak zněla klíčová otázka položená moderátorem akce a jejím protagonistou, Jakubem Kotkem, který ji položil vybraným mladým lidem mezi osmnácti a čtyřiadvaceti lety. Zjištění bylo velice pozitivní. „Bylo to celkem vyrovnané a do poslední chvíle jsme nevěděli, jak celý experiment dopadne,“ říká Lenka Lánská z marketingu Modré pyramidy. „Výsledek nakonec byl velmi těsný. 54 % mladých lidí raději zvolilo první možnost, kdy si vzali 1 000 Kč a odešli. Naopak 46 % respondentů zahájilo roční odpočet pro získání svých 2 000 Kč,“ konstatuje a dodává, že je evidentní, že mladí lidé nad svojí budoucností a otázkou financí čím dál více přemýšlejí. „Velký vliv v rozhodování aktérů kampaně hrálo jejich rodinné zázemí a aktuální finanční situace.“

Krátkodobý, nebo dlouhodobý zisk?

Pokud jde spoření v souvislosti s vyhodnocováním krátkodobých a dlouhodobých benefitů, většina z nás se nechová racionálně. Už od přírody jsme naprogramováni tak, že před větší, ale ne okamžitou odměnou upřednostňujeme právě okamžité uspokojení. Právě u bydlení se přitom vyplatí počkat. „Průměrný člověk nemá šanci si vlastní bydlení pořídit, pokud není ochotný začít si včas spořit několik let dopředu tak, aby se jeho finanční prostředky postupně navyšovaly. A zbytek mu pak poskytne dobře zvolená půjčka na bydlení. Nicméně nikdy není pozdě tuto diskusi s dětmi začít. Právě proto Modrá pyramida spustila tento společenský experiment, který má za cíl ve společnosti otevřít diskusi na téma, jak moc jsou mladí lidé emotivní při rozhodování o penězích a jak je důležité tuto problematiku řešit již od útlého věku,“ říká Ondřej Suchý, manažer marketingu Modré pyramidy.

Úspěch je i o komunikaci

I to je důvod, proč se specialista na bydlení, společnost Modrá pyramida rozhodla v úspěšném experimentu s mladou věkovou skupinou pokračovat. „Vnímáme, že hravá, edukativní a současně autentická komunikace s našimi mladými klienty, je nejen efektivní, ale především přínosná, jelikož klíčovou otázkou otevíráme ve společnosti k diskusi důležitá témata, na která se v dnešní uspěchané době často zapomíná. V novém ročníku naší kampaně nepůjde už jen o 1000 Kč a jeden rok čekání. Tentokrát půjde o téma budoucnosti a také o to, jak k ní v životě přistupujeme,“ uzavírá dodává Ondřej Suchý.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *